Selecteer een pagina

SEO basics: de eerste 3 stappen

door | feb 12, 2020 | Contentbeheer, Online Marketing, Webdevelopment

Gevonden worden

Ranking

Relevantie

SEO, zoekmachineoptimalisatie, dus op welke plaats sta je in Google als mensen jouw product zoeken?

Als je een goede website hebt gemaakt, met mooie foto’s en foutloze teksten, word je dan wel gevonden door je klanten, via zoekmachines? Anders heb je die moeite echt voor niets gedaan…

 

Een veel voorkomende fout is dat er een website gemaakt wordt, maar dat daarbij te weinig  aandacht besteed wordt aan de vindbaarheid. Als je genoeg klanten hebt of niet hoeft te groeien, laat het dan vooral zo. Maar mocht je toch wat meer klanten willen, zul je daar wat voor moeten doen.

Ik leg je vandaag graag de eerste basis uit, die je hopelijk meteen kunt toepassen.

First things first

Heb je wel eens gezien dat als je iets zoekt in Google, de bovenste paar zoekresultaten vaak advertenties zijn? Dat zijn betaalde zoekresultaten. Daaronder staan een aantal andere zoekresultaten die niet betaald zijn maar gevonden door Google. Dat heet een organisch zoekresultaat. En daarvoor hoef je niet te betalen.

Stap 1: Wat zoekt je klant?

Vaak worden teksten voor websites geschreven op basis van wat iemand aanbiedt. Maar doorgaans zoeken klanten niet zozeer naar wat jij biedt, maar een oplossing voor hun probleem. Dus verkoop jij zenmeditaties of bied jij een gefocuste geest? En hoe zoekt je klant dan? Die zal misschien eerder zoeken op ‘omgaan met stress’. En ook belangrijk: waar wil je dat aanbieden? Is het handig als jij vanuit Rotterdam een klant in Groningen wilt gaan coachen?

Stap 2: Zoekwoorden bepalen

Vertaal je aanbod in termen waar een klant op zou zoeken. Houd in eerste instantie 1 tot maximaal 3 trefwoorden aan waar je op gevonden wilt worden en eventueel een paar gerelateerde zoektermen en/of je locatie.

Stap 3: Verwerk die zoekwoorden op je website.

Zorg dat je die belangrijkste trefwoord(-en) in de naam van je pagina’s zet. In de eerste titel (header) op je website, de tussenkopjes of subtitelt, en in de tekst op je website. Afhankelijk van wat voor website je hebt, kun je dat zelf doen, of dat vragen aan je beheerder.

Voorbeeld websitenaam

Nog een tip:

Een ander handig hulpmiddel hiervoor is de Yoast SEO WordPressplugin. Daarin kun je de naam en eerste samenvatting van je website invullen zoals die door Google worden getoond. Daarmee kun je aan mensen die jouw website zien in Google, vertellen hoe jij je onderscheidt en waarom ze zouden moeten klikken.

 

Dit is het eerste begin van wat je echt moet doen. Het vervolgtraject is lastiger. Afhankelijk van hoeveel concurrentie je hebt, kan het je meer moeite het je kan kosten om puur organisch hoger in Google te komen.

Een aantal van de andere stappen zijn:

  • Je website technisch optimaliseren want Google houdt van snelle websites.
  • Meer content: als iemand langer op je website blijft, omdat ze nog even een nieuwsbericht of blog lezen of een filmpje bekijken, helpt dat je ranking.
  • Afbeeldingen: Google kan niet zien wat er op een plaatje staat, dat moet je hem vertellen.  De bestandsnamen van foto’s die je gebruikt of de alt-tekst die je daarbij noemt, draagt bij aan je rank, omdat het weer een extra vermelding is van je zoekwoord.
  • Interne links: als je meerdere pagina’s en/of artikelen hebt op je website, maak daar dan interne links voor aan. Daarmee help je je bezoekers vinden wat ze zoeken, of je helpt ze om meer informatie te vinden die ze mogelijk ook willen weten. En dus blijven ze ook weer langer op je pagina.
  • Externe links: als andere websites links naar jouw pagina plaatsen, ben jij blijkbaar belangrijk of interessant. Dus zal Google dat meetellen in je ranking. Let wel: die links moeten wel bijdragen. Als mensen nooit op zulke links klikken, of ze klikken en zijn meteen weer weg (bouncen), helpen ze je status niet. Een van de beste manieren om dat te bereiken is originele artikelen schrijven, die aanleveren bij websites waar jouw doelgroep graag komt, en zij ze met link kunnen plaatsen. Win-win: zij weer een nieuw bericht om te plaatsen; jij meer publiciteit en autoriteit.
  • Reviews: positieve reviews dragen ook bij aan je ranking. Niet alleen potentiële klanten lezen reviews, Google ‘leest’ ze ook! Dus mocht je dat nog niet interessant vinden heb je nu nog meer reden om goede reviews te vragen.

Heel kort samengevat: alles draait om RELEVANTIE. Als jij weet wat mensen willen en ze dat biedt, zal Google dat belonen met een hogere positie. Maar er gaat tijd overheen om een website te laten groeien en dus je positie te verbeteren. Iemand vroeg laatst naar een shortcut. Als je bijvoorbeeld even aan al je vrienden vraagt om jouw website te bekijken, kun je dan je ranking verbeteren? Nope. Of je zou advertising als shortcut moeten zien. Slim online adverteren kan nuttig zijn als je niet wilt wachten om je ranking organisch te laten groeien.  Google is juist heel fel tegen alle shortcuts.

Besef je ook dat het proces van zoekmachineoptimalisatie nooit helemaal klaar is. Waar mensen op zoeken kan veranderen door trends of nieuwe ontwikkelingen. Het is verstandig om regelmatig te onderzoeken waar potentiële klanten op zoeken. Wil jij daar op gevonden worden? Zo ja, maak daar content en eventueel pagina’s voor aan en verwerk de zoekwoorden zoals hierboven. Veel succes ermee!

Wat kan ik voor jou betekenen??

Toe aan een frisse wind door je bedrijf? Of hulp bij een nieuwe start? Ik denk met liefde met je mee. Neem vooral contact met me op!

+31 852736975

Bel voor informatie of een afspraak.

els@immaru.nl

Stuur me een mailtje met je vraag of opmerkingen.

Boonsweg 49 Heinenoord

Kom bij ons langs voor koffie en een goed gesprek.

Afspraak inplannen

Klik hier om een Skype- of telefonische afspraak in te plannen.

Of laat een berichtje achter

Laat hieronder een berichtje achter met je naam en e-mailadres. Ik neem graag contact met je op om te zien hoe we jouw bedrijf kunnen laten schitteren.