Selecteer een pagina

Bloggen… #Hoedan?

door | mrt 28, 2019 | Contentbeheer, Online Marketing

Bloggen

Content

Schrijven

Nou okey… Inmiddels heb je misschien wel begrepen dat bloggen belangrijk is. Waarom? Om aan je doelgroep te laten weten wat je te bieden hebt. En dat je daardoor beter gevonden wordt door Google (of Bing of eh…. Ik gebruik echt alleen maar Google) is dan natuurlijk mooi meegenomen!

Maar hoe begin je daar mee? Hoe zorg je dat al die tijd die je investeert niet voor niets is? We hebben allemaal meer aan ons hoofd dan alleen bloggen om het bloggen.

Onderwerpen

Het kan best lastig zijn om vanuit het niets te bedenken waar je over kunt schrijven. Schud maar eens een boeiend bericht uit je mouw als je naar zo’n leeg bericht of een leeg vel papier staart. Ik vind het fijn om daar eerst een keer voor te brainstormen. Dat doe ik het liefst met een groot leeg vel papier, en verschillende kleuren pennen of stiften binnen handbereik. Die ik uiteindelijk meestal niet gebruik, maar die wel mijn creativiteit op gang brengen;) Ik probeer me te bedenken wat klanten fijn vinden om te weten. Of nog beter:

Ga uit van vragen die je van je klanten krijgt!

 

Dan kun je daar later ook makkelijk naar verwijzen als je die vraag krijgt. Bedenk een paar thema’s die veel voorkomen. En verdiep je dan in hoe, wie, wat, waar…  Hoe kun je…. Wat doe je als…. Waarom zou je…. Welke tools gebruik je om…? En natuurlijk: als je ineens een idee hebt, als je de hond uitlaat, tijdens het websurfen of de afwas, of onder de douche, schrijf dan snel even kort je idee op! Houd lekker makkelijk een schrijfboekje bij de hand, of gebruik een notitieapp op je telefoon.

Blogmood

Bloggen lukt beter als je er een beetje voor in de stemming komt. Wat voor jou het beste werkt, is iets dat je het beste gewoon kunt uitproberen. Zet bijvoorbeeld met een inspirerend muziekje aan op de achtergrond. Een geurkaarsje aan? Een kop lekkere thee erbij? Lekker relaxed in bed met je laptop op schoot kan ook. Er is toch niemand die het weet. Of blader eerst nog even door een paar van je favoriete websites om ideeën op te doen. Misschien is het wel zo slim om daar een limiet aan te stellen, om te voorkomen dat je straks twee uur verder bent en geen woord geschreven hebt;) Uiteindelijk is de basis: begin gewoon. Maak je structuur. Begin een aantal zinnen te typen. Je kunt alles later nog veranderen… zo lang je maar niet vergeet je tekst tussendoor op te slaan.

Doelgroep

Laat me even bot doen: niet de hele wereld zit te wachten op jouw verhalen. Zou wel leuk zijn natuurlijk:) Realistisch is het niet. “De hele wereld” bestaat niet. Mensen zijn geen kopieerbare personages met dezelfde interesses en wensen. Mij helpt het om een paar specifieke personen of klanten in gedachten te nemen, aan wie ik dit schrijf. Dat hoeven niet telkens dezelfde personen te zijn. De ene klant is meer geïnteresseerd in het ene onderwerp, de andere klant in het andere. Op die manier krijg je ook meteen een persoonlijkere toon in je bericht. Dat spreekt mensen meer aan. Zegt men tenminste…. Of was je al gestopt met lezen?;)

Structuur

Als je een onderwerp hebt gekozen, noteer dan een aantal kenmerken of subonderwerpen onder elkaar. Dat worden je tussenkopjes. Die helpen je onthouden wat je ook alweer wilde vertellen. En ze geven structuur aan je tekst. Maak je niet druk om de volgorde, die kun je later altijd nog aanpassen.

Regelmaat

Als je vraagt hoe vaak je moet bloggen, geeft iedereen een ander antwoord. Ik denk vooral dat je wel iets te melden moet hebben:) Wat je vooral niet wilt is dat je bezoekers denken dat je geen aandacht meer voor je blog hebt. Dus als je doorgaans eens in de week of eens in de twee weken een bericht plaatst, houd die regelmaat dan wel ongeveer aan. Anders is de kans heel groot dat ze gewoon niet meer op je website komen. En dat is gewoon jammer van alle moeite die je erin gestoken hebt.

Mag het een onsje meer zijn?

De meningen in internetland verschillen nogal over hoe lang blogs moeten zijn. Voorheen werd vaak gezegd dat berichten niet te lang moeten zijn, omdat de aandacht van lezers snel weg is. Tegenwoordig zie je ook vaak langere artikelen. Je lezer wil best de tijd nemen voor een goed bericht of verhaal. Net als een tijdschrift. Maar dan moet het wel de moeite waard zijn. Een tijdschrift koopt  je lezer omdat hij weet dat hij dat wil lezen. En is het artikel niet wat hij nu wil lezen, dan blijft dat magazine meestal nog wel een poos in huis liggen. Misschien pakt hij dat artikel later nog wel weer op. Blogs zijn gesloten met 1 klik van de muis. Als je bericht je lezer niet aanspreekt, is hij sneller van je website weg dan hij er gekomen is. Dus vertel hem iets wat hij wil weten. Op een manier die hij fijn vindt. Dan mag het best lang zijn. Als je eenmaal lekker in je bloogmood bent, ga dan vooral door!

Open deuren

Een aantal dingen spreken vanzelf maar zijn wel belangrijk om op te letten. Zoals, drie keer alles overlezen om te controleren of er echt geen typfouten in staan. Net als wanneer je een mail verstuurt en per ongeluk de bijlage vergeet: het ziet er gewoon knullig uit. Typfouten worden vaak opgevat als een afspiegeling van iemands intelligentie. Is het natuurlijk niet! Maar die indruk wil je gewoon niet wekken, dus steek even tijd in goed nalezen. En zoek termen op waar je over twijfelt. Vertrouw daarbij liever meer op je eigen verstand (of Googlekunde) en wat minder op de spellingscontrole van je programma’s. Automatische spellingscontroles worden steeds beter, maar laten vaak nog te wensen over. Iets minder vanzelfsprekend is wat men noemt: een actief taalgebruik. Dus spreek over ik stuur u… in plaats u ontvangt. Of ik coach op basis van… In plaats van: De coaching omvat…

Denk ook na over hoe je iets vertelt. Je vertelt vooral over dingen waar je verstand van hebt. Dan is het erg makkelijk om te vergeten dat je lezers dat misschien niet hebben. Over dat onderwerp dan. Houd dingen dus eenvoudig en luchtig. Vermijd jargon. Als je doelgroep dat van je verwacht, kun je best de diepte in gaan over onderwerpen. Maar zorg wel dat je verhalen voor iedereen begrijpelijk zijn. Maak zinnen niet te lang en gebruik geen moeilijke woorden. Bij twijfel kun je bijvoorbeeld kijken op www.ishetb1.nl.

Een beeld zegt meer…

Een blog leest prettiger, en blijft vaak beter in de herinnering hangen, als je het afwisselt met een paar afbeeldingen. Maar voor je Googleskills op hol slaan: je mag niet alle plaatjes zomaar opslaan en gebruiken. Sterker nog, de meeste plaatjes mag je NIET gebruiken. Dus zoek naar sites met plaatjes waar specifiek bij staat dat dat mag. Als je veel blogt, overweeg dan om je aan te melden bij een website voor stockfoto’s. Dat zijn professionele foto’s, waarvoor je betaalt om die te mogen gebruiken. Of heb je zelf nog wat foto’s over van dagen dat je fotografieskills met je aan de haal gingen? Je zou ook een keer contact kunnen opnemen met een echte fotograaf. Dan heb je meteen ook een paar mooie foto’s voor je website.

En kijk voor nog meer inspiratie ook eens op hier http://inhaakkalender.nu/ of hier https://www.fijnedagvan.nl/overzicht/kalender/.

Wat kan ik voor jou betekenen??

Toe aan een frisse wind door je bedrijf? Of hulp bij een nieuwe start? Ik denk met liefde met je mee. Neem vooral contact met me op!

+31 852736975

Bel voor informatie of een afspraak.

els@immaru.nl

Stuur me een mailtje met je vraag of opmerkingen.

Boonsweg 49 Heinenoord

Kom bij ons langs voor koffie en een goed gesprek.

Afspraak inplannen

Klik hier om een Skype- of telefonische afspraak in te plannen.

Of laat een berichtje achter

Laat hieronder een berichtje achter met je naam en e-mailadres. Ik neem graag contact met je op om te zien hoe we jouw bedrijf kunnen laten schitteren.